گاهی اوقات دانشجویان زمان زیادی را صرف جمع‌آوری داده‌ها و نوشتن فصل اول و دوم پایان نامه می‌کنند، اما اکثر آن‌ها از دانش آماری کافی برخوردار نیستند. به همین دلیل زمانی که می‌خواهند فصل سوم و چهارم پایان نامه را که مربوط به تجزیه و تحلیل داده‌ها است بنویسند با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند.

فصل 4 مهمترین فصل در پایان نامه است چراکه نشان دهنده ماهیت پایاننامه است و  کلیه نتایج به دست آمده، در این فصل تجزیه و تحلیل می‌شود. در این فصل فرضیات پایان نامه با تحلیل‌های آماری مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل دانشجو برای نگارش این فصل، تایید و یا رد فرضیه‌های پژوهش باید با روش‌ها، آزمون فرضیه‌ها، تحلیل‌های آماری، شبیه سازی و کار با نرم افزارهای آماری مانند SPSS آشنا باشد.

با توجه به اهمیت شبیه سازی و تحلیل آماری در نگارش پایان نامه، دانشجو باید دانش تخصصی و اطلاعات آماری کافی برای نوشتن این فصل داشته باشد.اما بسیاری از دانشجویان به دلیل کمبود دانش و تجربه در استفاده از آمار، اشتباهاتی را در تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات مرتکب می‌شوند.

دانشجویان می‌توانند از کتاب‌ها، مقالات و اینترنت استفاده کرده و یا از متخصصان رشته آمار برای انجام این تحلیل‌ها مشاوره بگیرند.همچنین بسیاری از مؤسسات معتبر، برای تحلیل آماری مشاوره می‌دهند و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی پایان نامه نویسی و نرم افزار به دانشجویان در نگارش این فصل کمک می‌کنند.

در موسسه هورتاش کلیه خدمات مشاوره مربوط به شبیه سازی و تحلیل آماری تحت نظر هفتاد هزار پژوهشگر مجرب ارائه داده می‌شود.