قبل از هر کار تحقیقاتی و پایاننامه‌ای، پژوهشگر تلاش می‌کند تا طرح اولیه از تحقیق را بر روی کاغذ نگارش کند که به آن پروپوزال گفته می‌شود. سپس پروپوزال در اختیار چند متخصص قرار داده می‌شود تا با دقت مورد بررسی قرار گیرد. چنان‌چه کمیته تخصصی، پروپوزال را تایید کنند کار تحقیقاتی و پایاننامه مربوطه آغاز می‌شود در غیر این صورت پژوهشگر باید تغییراتی را در پروپوزال اعمال نماید. هدف از این کار جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه است که نشان دهنده اهمیت نوشتن پروپوزال است.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد و دکترا موظف به نوشتن پایان نامه در پایان دوره هستند. با توجه به این که پایان نامه جدی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت پژوهشی دانشجو است و وی زمان زیادی را برای نوشتن آن صرف خواهد کرد، پیش از شروع تحقیقات و نوشتن پایان نامه نیاز به یک پیش نویس است که روند انجام تحقیق در آن به خوبی مشخص شده باشد. پروپوزال در واقع پیش نویس پایان نامه است که باید تحویل کمیته آموزشی دانشکده داده شود. پروپوزال باید کمیته را متقاعد کند که موضوع انتخاب شده ارزش صرف وقت داشته، تکراری نبوده و امکان نوشتن پایان نامه برای موضوع انتخابی وجود دارد.

به طور کلی پروپوزال خلاصه‌ای است از آنچه قرار است در پایان نامه مورد بررسی قرار گیرد. در آن سوالات تحقیق، منابع و روش انجام تحقیق توضیح داده می‌شود. دانشجو برای نوشتن پروپوزال باید چندین مقاله جدید و پایان نامه را مطالعه کند تا از جدیدترین روش‌ها و مطالب استفاده کند. دقت کنید که بعد از تایید پروپوزال از سوی آموزش دانشکده، امکان تغییر موضوع پایان نامه وجود نخواهد داشت.

بنابراین نوشتن پروپوزال از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای اکثر دانشجویان یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

موسسه هورتاش با همکاری تعداد زیادی از متخصصان فارغ التحصیل از بهترین دانشگاه‌های کشور، مفتخر است تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و خدمات مشاوره‌ای به دانشجویان در نوشتن پروپوزال یاری رساند.